, °

نحوه ارتباط موفق با شریک عاطفی درون گرا چگونه است؟

شخصیت افراد شامل درونگرا بودن یا برون گرا بودن بخش مهمی از وجودشان را تشکیل می‌دهد به همین خاطر مهم است که درباره جزئیات شخصیت همدیگر اگاه باشیم. به ویژه زمانی که در یک رابطه عاطفی هستید داشتن اطلاعاتی در این زمینه کمک می‌کند تا بهتر با همسر یا شریک عاطفی‌تان ارتباط برقرار کنید.

بنیاد شهدای رجائی » مرکز مشاوره حقوقی، زنان و خانواده مرحومه طاهره غلامی » نحوه ارتباط موفق با شریک عاطفی درون گرا چگونه است؟
نحوه ارتباط موفق با شریک عاطفی درون گرا چگونه است؟

شخصیت افراد شامل درونگرا بودن یا برون گرا بودن بخش مهمی از وجودشان را تشکیل می‌دهد به همین خاطر مهم است که درباره جزئیات شخصیت همدیگر اگاه باشیم. به ویژه زمانی که در یک رابطه عاطفی هستید داشتن اطلاعاتی در این زمینه کمک می‌کند تا بهتر با همسر یا شریک عاطفی‌تان ارتباط برقرار کنید.

5.jpg

کانال مشورپ- شخصیت افراد شامل درونگرا بودن یا برون گرا بودن بخش مهمی از وجودشان را تشکیل می‌دهد به همین خاطر مهم است که درباره جزئیات شخصیت همدیگر اگاه باشیم. به ویژه زمانی که در یک رابطه عاطفی هستید داشتن اطلاعاتی در این زمینه کمک می‌کند تا بهتر با همسر یا شریک عاطفی‌تان ارتباط برقرار کنید.

این روزها تست‌های شخصیتی زیادی در دسترس هستند. اما آزمون ام بی تی آی دکتر یونگ محبوبیت بیشتری بین افراد دارد. به نظرتان علت محبوبیت این تست شخصیتی یونگ چیست؟ در این مطلب قصد داریم در مورد نظریه درونگرایی، برونگرایی یونگ و استفاده از آن برای ارتباط بهتر با شریک عاطفی خود صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نظریه برونگرایی، درونگرایی یونگ

کارل گوستاو یونگ یک روانشناس سوییسی است که با تجزیه و تحلیل واکنش افراد و رفتارهایشان، آنها را به دسته کلی درونگرا و برونگرا تقسیم‌بندی می‌کند.

اما برونگرایی و درونگرایی افراد یک توصیف ناقص از تیپ شخصیتی افراد ارائه می‌دهد. در حالی که جزئیات رفتاری و گرایش‌ها میتواند این نقص را بپوشاند. بنابراین یونگ در نظریه خود چهار بعد روانشناسی دیگر را هم اضافه کرده است.

این چهار بعد روانشناسی به ترتیب شامل تفکر و احساس (دارای کارکردهای عقلانی) و حس و شهود (با کارکردهای غیرمنطقی) هستند. براساس نظریه یونگ، شخصیت افراد در هشت گروه تعریف می‌شود:

  • درونگرای متفکر
  • برونگرای متفکر
  • درونگرای احساسی
  • برونگرای احساسی
  • درونگرای حسی
  • برونگرای حسی
  • درونگرای شهودی
  • برونگرای شهودی

اما این‎ها چه معنایی دارند؟! برای اینکه فرق هر یک از این تیپ‌های شخصیتی درونگرایی و برونگرایی را متوجه شوید باید تعریف هر کدام از آنها را مطابق با روش یونگ بدانید.

  • درونگرایی در مقابل برونگرایی: افراد درونگرا بیشتر به دنیای ذهنی خودشان توجه می‌کنند. اما افراد برونگرا بیشتر به دنیای خارج از خود توجه دارند.
  • متفکر یا احساسی: افراد متفکر بیشتر بر اساس عقل عمل می‌کنند اما افراد احساسی اغلب تابع قلبشان هستند.
  • حسی یا شهودی: افراد حسی توسط محرک‌های بیرونی هدایت می‌شوند. در حالی که در نوع شهودی، حس‌های غیرقابل توصیف داخلی مثل حس ششم افراد را هدایت می‌کند.

به نظر یونگ همیشه یک نگرش برونگرایی یا درونگرایی بر ابعاد زندگی و روابط عاطفی افراد حاکم است. بنابراین با اینکه یک فرد برونگرای احساسی بیشتر تصمیماتش را بر اساس احساس قلبی خود می‌گیرد ولی در کنار آن از قدرت منطق، حس و شهود هم استفاده می‌کند. ولی عملکرد این توابع ضعیف‌تر از کارکرد احساسی هستند. برای فهمیدن جزئیات شخصیتی خود یا شریک عاطفی‌تان میتوانید از آزمون ام بی تی آی استفاده کنید. اما به نظرتان بعد از بدست اوردن این اطلاعات چطور میتوان از آن برای ارتباط با یک شریک عاطفی درونگرا استفاده کرد؟!

داشتن ارتباط عاطفی با افراد درونگرا

اگر پسر آرامی را ملاقات کردید که تقریبا برای هر مکالمه باید خودتان سر صحبت را باز می‌کردید. اما زمانی که شروع به حرف زدن کرد متوجه می‌شوید که او هم فردی شوخ و باهوش است و ارزش تلاشتان را دارد. به احتمال زیاد با فردی درونگرا اشنا شده‌اید. معمولا دیگران جذب آرام بودن افراد درونگرا می‌شوند. انها توانایی عمیقی برای گوش دادن به شریک زندگی‌شان دارند و از این کار لذت می‌برند. اگر خودتان هم فرد درونگرایی هستید پس میتوانید لحظاتی ارام و همراهی بی‌سر و صدایی با هم داشته باشید. بهتر است برای ارتباط عاطفی با شریک درونگرایتان به نکات زیر توجه کنید:

  • درونگراها کارها را آهسته انجام می‌دهند

اگر برونگراها خرگوش باشند؛ درونگراها حتما لاکپشت هستند. افراد درونگرا اهسته‌تر از افراد برونگرا با آدم‌های جدید اخت می‌شوند. بنابراین اگر میبینید که در رابطه عاطفی خیلی اهسته و با احتیاط جلو می‌روند به همین دلیل است. این میتواند شامل پیشنهاد ازدواج یا گفتن جمله «دوستت دارم» برای اولین بار هم باشد. انها اغلب تمامی جوانب یک موقعیت را در نظر می‌گیرند و فکر کردن به جزئیات زمان زیادی لازم دارد.

  • سخت درباره خودشان حرف می‌زنند

اگر در اولین یا دومین قرار آشنایی‌تان سوالاتی در مورد خودشان بپرسید احتمال دارد به لکنت بیافتند. افراد درونگرا شخصیتشان شبیه پیاز است. به عبارت دیگر شخصیت درونگراها از لایه‌های زیادی تشکیل می‌شود. به همین خاطر لایه‌های پنهان وجودی شان نزدیک به مغز پیاز قرار دارد. تا زمانی که کاملا به شما اعتماد نکنند در مورد این بخش از خودشان حرفی نمی‌زنند. پس باید به آنها زمان کافی بدهید.

  • متفاوت در معاشقه

درونگراها به شیوه‌ای متفاوت ابراز علاقه می‌کنند. برای تصور شیوه آنها میتوانید به حرکات ظریف و زیرکانه فکر کنید. مثل یک نگاه جذاب، سوالات متفکرانه پرسیدن، به شدت شنونده بودن و در نهایت صحبت کردن درباره دنیای پنهان شخصی‌شان.

  • پایداری ارتباط و درونگرایی

اگر میخواهید با فرد درونگرایی ارتباط برقرار کنید بهتر است از پرسیدن سوالات ساده و سطحی مثل «روزت چطور بود» یا «حالت چطور است» دوری کنید. آنها خیلی زود از این سوالات خسته می‌شوند. برعکس ترجیح می‌دهند درباره ایده‌های بزرگ و موضوعاتی مهم حرف بزنند. پس سوالات عمیق از درونگراها بپرسید. مثل: در زندگی به چه چیزی افتخار میکنی؟ ایا رویا یا هدفی داری که تا حالا با کسی دربارش حرف نزدی؟ کتابی خواندی که باعث تغییرت شود؟

  • خط قرمز؛ مهمانی‌های شلوغ!

اگر یک برونگرا هستید و علاقه زیادی به شرکت در مهمانی دارید باید بدانید که عکس این قضیه برای شریک عاطفی درونگرایتان صادق است. البته افراد درونگرا بخاطر احترامی که برای شریک عاطفی‌شان قایلند در برخی از دورهمی‌های مهم و خانوادگی شرکت می‌کنند. با این حال محیط‌های شلوغ و پرازدحام باعث می‌شود تا خیلی زود احساس خستگی کنند و انرژی‌شان تحلیل برود. بهتر است در این موضوع راهی برای سازگاری پیدا کنید.

  • مقابله با درگیری

بسیاری از افراد برونگرا سعی می‌کنند تا از موقعیت‌های درگیری دوری کنند. چون به نظرشان استرس‌زا است. حتی برخی از درونگراها معمولا در مواجه با احساسات ناخوشایند آنها را می‌نویسند تا کمی از ان حال و هوا دور شوند و زمان کافی برای فکر کردن به ابعاد مسئله پیش رو داشته باشند. بنابراین هیچ وقت این فرصت را از آنها نگیرید.

  • فکر کردن‌های زیاد

افراد درونگرا عملا در داخل سرشان زندگی می‌کنند. البته شاید هم گاهی در آنجا گم می‌شوند. بنابراین وقتی آرام و بی‌صدا روی مبل نشسته‌اند فکر نکنید که بی‌احساس یا عصبانی هستند. آن‌ها افسرده نشده‌اند؛ فقط در حال فکر کردن هستند.

 

منبع:

1399-02-24
نوشته شده توسط عباس رجائی