, °

احیای صنایع دستی فراموش شده استان مرکزی؛ سفالگری سنتی در خمین احیا شد

احیای صنایع دستی فراموش شده استان مرکزی در حالی در دست اجرا است که سفالگری سنتی رشته صنایع دستی فراموش شده خمین احیا شد.

بنیاد شهدای رجائی » اخبار استان مرکزی » احیای صنایع دستی فراموش شده استان مرکزی؛ سفالگری سنتی در خمین احیا شد
احیای صنایع دستی فراموش شده استان مرکزی؛ سفالگری سنتی در خمین احیا شد

احیای صنایع دستی فراموش شده استان مرکزی در حالی در دست اجرا است که سفالگری سنتی رشته صنایع دستی فراموش شده خمین احیا شد.

تسنیم اراک، هنرهای دستی جزیی از فرهنگ بومی مردم هر منطقه و حاصل ذوق و سلیقه و نشان از هنرمندی مردم آن منطقه است، صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان ما است و به عنوان آثار باقیمانده از فرهنگ اجدادی و سنتی سرزمین ما در دنیای ماشینی امروز قابل بحث و بررسی است.

آثار دستی هر منطقه نشان از قدمت و فرهنگ آن منطقه است که استان مرکزی هم از این قاعده مستثنی نبوده آثار و صنایع دستی بسیاری دارد که خاص این منطقه است، در شرایط فعلی که مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال مولد همراه با افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی و فراهم کردن زمینه مشارکت آن در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین دغدغه مسئولان نظام و از برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود اهمیت و نقش به سزای صنایع دستی بیش از گذشته احساس می شود.

صنایع دستی علاوه ‌بر جاذبه‌های هنری، فرهنگی و بومی از ویژگی‌های ممتاز اقتصادی از جمله ارزش افزوده بالا، عدم وابستگی تولید به کشورهای خارجی، سهولت کسب مهارت و عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، عدم عوارض سوء زیست محیطی و قابلیت ایجاد همه مکانی و همه زمانی، تامین مواد اولیه از داخل کشور و سایر مولفه‌های مزیت‌دار اقتصادی برخوردار است.

اما متاسفانه سال‌ها است که غبار گام‌های زندگی مدرن و باز شدن پای تکنولوژی به عرصه‌های مختلف، چهره صنایع دستی اصیل و زیبای ایرانی را پوشانده و آرام آرام بعضی از این هنرها را به فراموشخانه ذهن آدم‌ها کشانده است.

صنایع دستی همان آثار هنرمندانه، زحمتکش‌ترین و کم توقع‌ترین و در عین حال وفادارترین هنرمندان ایرانی است، مردان و زنانی که به حتم حفظ تاریخ و فرهنگ و هنر ایران زمین، مدیون تلاش خستگی‌ناپذیر و پایمردی آنان است.

امروز اما تنوع صنایع دستی ایرانی با آن پیشینه هفت هزار ساله اندک اندک کاسته شده و بخشی از این هنرها دیگر هنرمندی ندارد و بخشی گرفتار مدرنیته و ابزارهای تکنولوژیک مدرنیته شده است، غافل از اینکه صنایع دستی آیینه‌‌ بازتاب دهنده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه و نمادی از هویت ملی هر قوم محسوب می‌شود و در شناساندن فرهنگ و هنر و تمدن ملت‌ها نقشی بی بدیل ایفا می‌کند.

در استان مرکزی هم برخی از صنایع دستی با گذر زمان و سرعت تکنولوژی و جا باز کردن آن در زندگی مردم به فراموشی سپرده شده‌اند که احیای آنها از ضروریات بوده که باید مورد توجه متولیان امر باشد.

سفالگری سنتی رشته صنایع دستی فراموش شده در خمین احیا شد

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این باره گفت: با تلاش و پیگیری‌های دو سال اخیر معاونت صنایع دستی استان، رشته سفال‌گری سنتی در روستای برجک شهرستان خمین مجددا احیا شد.

وی افزود: این روستا با قدمت تاریخی 100 سال در این رشته فعالیت تولیدی بسیار بالایی داشته است و تمامی مراحل تولید این رشته صنایع دستی از جمله تهیه خاک، ورز دادن گل، ساخت و  پخت سفالینه‌ها توسط بانوان این منطقه انجام می‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: «عذرا حمزه‌لو» تنها هنرمند 80 ساله در روستای برجک با همکاری این اداره کل دوره  آموزشی این رشته برای 30 نفر از علاقه مندان را برگزار و کارگاه تولیدی این رشته مجددا احیا شد.

ایزدی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای آموزشی این معاونت در زمینه احیا رشته‌های بومی و در حال فراموشی استان است تا بتوان این هنرها را بیشتر در میان قشر جوان و علاقه‌مند ترویج داد.

1399-02-21
نوشته شده توسط عباس رجائی